Wij creëren plekken waar mensen willen zijn

Heembouw creëert plekken waar mensen willen zijn. Dat is onze drijfveer. Samen met onze collega’s en leveranciers zetten wij al onze kennis en ervaring in om voor onze klanten een woon- of werkomgeving te creëren en realiseren waar ze zich thuis voelen.

 

Om onze visie te bereiken zijn we constant op zoek naar mogelijkheden om onze klanten toegevoegde waarde te bieden en onderscheidend te zijn. Dit zorgt voor het verschil, en maakt ons anders dan andere marktpartijen. In ons strategisch plan tot 2020 staat ons onderscheidend vermogen centraal, verwoord in onze missie: In 2020 zijn wij dé onderscheidende bouwonderneming voor onze klanten, mensen en omgeving.

Groepsfoto Heembouw

"In 2020 zijn wij dé onderscheidende bouwonderneming voor onze klanten, mensen en omgeving"

Strategisch plan tot 2020

Klanten
We willen de verwachtingen van onze klanten overtreffen. Dit uit zich in een NPS van ≥+35 en een gemiddelde klanttevredenheid van ≥ 8,0.

Mensen
We willen de meest gewaardeerde werkgever in de bouw zijn, die het beste uit de talenten van mensen haalt. Dit uit zich in een doelstelling van ≥ 8,0  voor medewerkersbevlogenheid en van ≥ 8,5 voor medewerkersbetrokkenheid. Werken bij Heembouw.

Omgeving
We nemen onze verantwoordelijkheid voor onze omgeving. Dit uit zich in een gediversificeerd personeelsbestand en actieve inzet op vermindering van CO2 uitstoot. Vermindering van de productie van bouwafval en het hergebruik ervan. 
Duurzaamheidsvisie Heembouw.

Onze strategische keuzes om ons missie te realiseren, zijn gebaseerd op 3 pijlers: strategische partners, innovatie en mensen.

Strategische partners
Ons netwerk van strategische partners stelt ons in staat projecten voor onze klanten financierbaar te maken. Daarnaast hebben onze leveranciers  veel invloed op zowel ontwerp als realisatie van onze projecten.

Innovaties
Innovaties zijn essentieel voor de continuïteit van onze onderneming. Hierbij ligt de focus op productinnovatie, Informatie Technologie en sociale innovatie.
Meer over innovatie.

Mensen
Onze mensen maken het verschil. Door blijvend te investeren in (kennis) ontwikkeling van onze mensen, kunnen we ons als organisatie continu verbeteren.

Klanttevredenheid
en NPS

In 2004 is Heembouw gestart met de introductie van Lean Bouwen volgens Heembouw. Continu werken wij aan verdere verbetering van onszelf en onze organisatie, waarbij het  uiteindelijk gaat om één ding: het creëren van klantwaarde. Om te meten of en in welke mate we daarin slagen, voert Heembouw klantonderzoeken uit. Sinds 2014 werkt Heembouw hierin samen met tevreden.nl. Dit bureau voor tevredenheidonderzoeken combineert continu onderzoek met een transparante terugkoppeling van de resultaten via digitale platforms. 

Heembouw is in Nederland het eerste bouwbedrijf dat op deze manier de meningen en reviews van haar klanten op deze open en transparante wijze deelt. Hierbij sturen wij op de net promoter score (NPS): het getal tussen de -100 en + 100 dat aangeeft in welke mate klanten het bedrijf aan zouden bevelen aan hun omgeving. Ons NPS cijfer voor 2018, gebaseerd op 31 onderzoeken, is +68, met een gemiddeld rapportcijfer van 8,3. 

Klantgroepen centraal

In onze bedrijfsvoering staat de eindgebruiker centraal. Met onze specialistische units richten wij ons op drie klantgroepen: de eindgebruikers bedrijfsruimten en kantoren (Werken) en de eindgebruikers woningen (Wonen). Deze focus op klantgroepen zorgt ervoor dat we onze klanten beter begrijpen en beter van dienst kunnen zijn. Met als resultaat meer toegevoegde waarde, een goed lopend proces, weinig verspilling en een beter product. De collega's actief op onze locaties in Roelofarendsveen en Breda richten zich specifiek op de klantgroep bedrijfsruimten.

In Roelofarendsveen is ook Heembouw Wonen gevestigd, dat zich 100% op wonen richt. Heembouw Rotterdam richt zich vooral op kantoren. Voor alle nieuwbouw en renovatie huisvestingsvraagstukken kunnen onze klanten bij ons terecht.

Onze klantgroepen, als directe schakel naar onze klanten, zijn het kloppend hart van Heembouw. Onze andere organisatie onderdelen zijn hieraan ondersteunend.

Firma-van-Berkel-werkplaats.jpg

Werkplaats Firma van Berkel, 1939

Historie

1939: Oprichting familiebedrijf Van Berkel


In 1939 werd het familiebedrijf Van Berkel (later: en zonen) opgericht in Roelofarendsveen; kernactiviteit: het realiseren van kleine bouwwerken. In de periode na 1939 ontwikkelde Van Berkel en zonen zich tot dorpsaannemer met de focus op woningbouw.

 

1973: Wijziging naam in Heembouw


In 1973 nam Ruud van Berkel, zoon van de oprichter, het bedrijf over en wijzigde de naam in Heembouw ('heem' = huis of erf). Vanaf deze periode heeft Heembouw zich verder ontwikkeld tot de veelzijdige bouwonderneming die het nu is. Het Groene Hart, wat de bakermat vormt voor onze organisatie, is wat bouwvolume betreft beperkt. Dat heeft onze klantgerichte cultuur verder ontwikkeld.

 

Vanaf 1994: Uitbreiding werkgebied


Vanaf 1994 heeft Heembouw haar werkgebied regionaal uitgebreid, met de oprichting van Heembouw Bergschenhoek, het huidige Heembouw Rotterdam. Verder werd dat jaar de Heembouw Groep uitgebreid met Heembouw Ontwikkeling.

 

1996: Belangrijke stap naar integrale aanpak


In 1996 zette Heembouw een belangrijke stap naar het totaalaanbiederschap door de oprichting van het eigen architectenbureau Heembouw Architecten. Hiermee konden onze klanten vanuit de turnkey gedachte nog beter worden bediend.

In 2000 werd Heembouw Noordwijkerhout opgericht, in 2001 Heembouw Soest, later Heembouw Amersfoort.

 

2004: Introductie Lean-filosofie


2004 was het jaar van de introductie van de Lean-filosofie, waarop Heembouw haar eigen aanpak van het bouwproces heeft gebaseerd: Lean Bouwen volgens Heembouw, waarbij het creëren van klantwaarde en eliminatie van verspilling centraal staan. In 2006 breidde Heembouw haar werkgebied verder uit richting het zuidwesten van Nederland met de oprichting van Heembouw Breda. 

 

2014: Nieuwe structuur organisatie


Onze klant, zijn huisvestingsvraag en onze omgeving staan centraal in onze bedrijfsvoering. Door onze focus op klantgroepen krijgen we steeds meer inzicht in hetgeen de klant beweegt, en kunnen wij de beste oplossing bieden voor zijn wensen en daarin excelleren. Dit heeft geresulteerd in aanpassingen van onze organisatie en vanaf 2014 zijn we georganiseerd naar klantgroepen.

De vestiging Noordwijkerhout is verhuisd naar Roelofarendsveen, waar samen met de collega’s die zich bezighouden met woningen voor de private sector de werkmaatschappij: Heembouw Wonen BV wordt gevormd.