Wij creëren plekken waar mensen willen zijn

Heembouw creëert plekken waar mensen willen zijn. Dat is onze drijfveer. Samen met onze collega’s en leveranciers zetten wij al onze kennis en ervaring in om voor onze klanten een woon- of werkomgeving te creëren en realiseren waar ze zich thuis voelen.

 

Om onze visie te bereiken zijn we constant op zoek naar mogelijkheden om onze klanten toegevoegde waarde te bieden en onderscheidend te zijn. Dit zorgt voor het verschil, en maakt ons anders dan andere marktpartijen. Als ontwerpende bouwer zijn wij in staat om onze klanten een volledig integrale aanpak te bieden voor hun huisvestingsvraagstukken.

Groepsfoto Heembouw

"Plekken creëren waar mensen willen zijn. Dat is onze visie, daar komen we ons bed voor uit."

 

Strategisch plan 2020- 2022

Klanten

We willen de verwachtingen van onze klanten overtreffen en maximale klantwaarde realiseren. Dit uit zich in een NPS van ≥+40 en een gemiddelde klanttevredenheid van ≥ 8,5.



Mensen
Door optimale samenwerking kunnen wij de hoogste klantwaarde realiseren. Verbetering van onze efficiency maakt ons als organisatie slagvaardig, wendbaar en klaar voor de toekomst. Op deze manier halen we het beste uit onszelf en elkaar. Dit uit zich in een doelstelling van ≥ 8,0  voor medewerkersbevlogenheid en van ≥ 8,5 voor medewerkersbetrokkenheid. Werken bij Heembouw.

 

Omgeving

We zijn ons bewust van de impact van ons handelen op de planeet en zij oprecht gedreven om het beter te doen. Dit uit zich in een actieve inzet op vermindering van onze CO2 uitstoot p/mln. omzet met  25% (tov. peil 2018), een reductie van  25% op de drie bouwafvalstromen met de hoogste milieu impact en actieve betrokkenheid bij maatschappelijke initiatieven. 

Duurzaamheidsvisie Heembouw.

Klanttevredenheid
en NPS

In 2004 is Heembouw gestart met de ontwikkeling van haar eigen werkwijze gebaseerd op de Lean filosofie. Continu werken wij aan verdere verbetering van onszelf en onze organisatie, waarbij het  uiteindelijk gaat om één ding: het creëren van klantwaarde. Om te meten of en in welke mate we daarin slagen, voert Heembouw klantonderzoeken uit. Sinds 2014 werkt Heembouw hierin samen met tevreden.nl. Dit bureau voor tevredenheidsonderzoeken combineert continu onderzoek met een transparante terugkoppeling van de resultaten via digitale platforms. 

Heembouw is in Nederland het eerste bouwbedrijf dat op deze manier de meningen en reviews van haar klanten op deze open en transparante wijze deelt. Hierbij sturen wij op de net promoter score (NPS): het getal tussen de -100 en + 100 dat aangeeft in welke mate klanten het bedrijf aan zouden bevelen aan hun omgeving. Ons NPS cijfer voor 2018, gebaseerd op 31 onderzoeken, is +68, met een gemiddeld rapportcijfer van 8,3. 

Klantgroepen centraal

In onze bedrijfsvoering staat de eindgebruiker centraal. Met onze specialistische units richten wij ons op drie klantgroepen: de eindgebruikers bedrijfsruimten en kantoren (Werken) en de eindgebruikers woningen (Wonen). Deze focus op klantgroepen zorgt ervoor dat we onze klanten beter begrijpen en beter van dienst kunnen zijn. Met als resultaat meer toegevoegde waarde, een goed lopend proces, weinig verspilling en een beter product. De collega's actief op onze locaties in Roelofarendsveen en Breda richten zich specifiek op de klantgroep bedrijfsruimten. In Roelofarendsveen is ook Heembouw Wonen gevestigd, dat zich 100% op wonen richt. De locatie Berkel en Rodenrijs zich vooral op kantoren. Voor alle nieuwbouw en renovatie huisvestingsvraagstukken kunnen onze klanten bij ons terecht. Voor alle nieuwbouw en renovatie huisvestingsvraagstukken kunnen onze klanten bij ons terecht. 

Hierbij bieden wij een integrale oplossing, waarmee we onze klanten optimaal van dienst kunnen zijn. Van initiatief, locatie advies met behulp van de Heembouw gronddatabank en location intelligence, tot financiering, project- en conceptontwikkeling, een krachtig ontwerp en een geruisloze uitvoering. Volgens de Lean aanpak en binnen budget en planning.

 

Onze klantgroepen, als directe schakel naar onze klanten, zijn het kloppend hart van Heembouw. De architecten, REVIT modelleurs en de interieurafdeling van Heembouw Architecten zijn integraal onderdeel van de klantgroepen, net als de collega’s van projectontwikkeling.

Firma-van-Berkel-werkplaats.jpg

Werkplaats Firma van Berkel, 1939

Historie

1939: Oprichting familiebedrijf Van Berkel


In 1939 werd het familiebedrijf Van Berkel (later: en zonen) opgericht in Roelofarendsveen; kernactiviteit: het realiseren van kleine bouwwerken. In de periode na 1939 ontwikkelde Van Berkel en zonen zich tot dorpsaannemer met de focus op woningbouw.

 

1973: Wijziging naam in Heembouw


In 1973 nam Ruud van Berkel, zoon van de oprichter, het bedrijf over en wijzigde de naam in Heembouw ('heem' = huis of erf). Vanaf deze periode heeft Heembouw zich verder ontwikkeld tot de veelzijdige bouwonderneming die het nu is. Het Groene Hart, wat de bakermat vormt voor onze organisatie, is wat bouwvolume betreft beperkt. Dat heeft onze klantgerichte cultuur verder ontwikkeld.

 

Vanaf 1994: Uitbreiding werkgebied


Vanaf 1994 heeft Heembouw haar werkgebied regionaal uitgebreid. Heembouw Bergschenhoek zag het licht, het huidige Heembouw Kantoren, gevestigd in Berkel en Rodenrijs. Verder werd dat jaar de Heembouw Groep uitgebreid met Heembouw Ontwikkeling.

 

1996: Belangrijke stap naar integrale aanpak


In 1996 zette Heembouw een belangrijke stap naar het totaalaanbiederschap door de oprichting van het eigen architectenbureau Heembouw Architecten. Hiermee konden onze klanten vanuit de turnkey gedachte nog beter worden bediend.

In 2000 werd Heembouw Noordwijkerhout opgericht, in 2001 Heembouw Soest, later Heembouw Amersfoort.

 

2004: Introductie Lean-filosofie

 

2004 was het jaar van de introductie van de Lean-filosofie, waarop Heembouw haar eigen aanpak van het bouwproces heeft gebaseerd: Lean Bouwen volgens Heembouw, waarbij het creëren van klantwaarde en eliminatie van verspilling centraal staan. 

 In 2006 breidde Heembouw haar werkgebied verder uit richting het zuidwesten van Nederland met de oprichting van Heembouw Breda, het huidige Heembouw Bedrijfsruimten Zuid.

2014: Nieuwe structuur organisatie


Onze klant, zijn huisvestingsvraag en onze omgeving staan centraal in onze bedrijfsvoering. Door onze focus op klantgroepen krijgen we steeds meer inzicht in hetgeen de klant beweegt, en kunnen wij de beste oplossing bieden voor zijn wensen en daarin excelleren. Dit heeft geresulteerd in aanpassingen van onze organisatie en vanaf 2014 zijn we georganiseerd naar klantgroepen.

De vestiging Noordwijkerhout is verhuisd naar Roelofarendsveen, waar samen met de collega’s die zich bezighouden met woningen voor de private sector de werkmaatschappij: Heembouw Wonen BV wordt gevormd.

 

2019: Heembouw 80 jaar;  Habeon Architecten wordt Heembouw Architecten

 

2019 is het jaar van ons 80-jarig bestaan. Verdeeld over het jaar, zijn we tijdens 3 evenementen met elkaar de strijd aan in de vorm van de Heembouw Games. Tijdens de grande finale op 1 november, kondigt Peter Lammertink zijn afscheid als algemeen directeur aan. Met ingang van 1 januari 2020 neemt Léon Heddes het stokje van hem over.

1 september is de naam van Habeon Architecten gewijzigd in Heembouw Architecten. Met deze naam laten we nog duidelijker aan de markt zien dat we vanuit één merk en één gezamenlijke context met passie en bezieling invulling geven aan onze visie: Een plek creëren waar mensen willen zijn.