Deel via LinkedIn

Deel via E-mail

3 oktober 2019

Ik ben er fan van. Picnic, de online supermarkt die onze wekelijkse boodschappen stipt op tijd en gratis bij ons thuisbezorgt. Met elektrische auto’s, dus met de ecologische foo(d)tprint zit het ook wel goed. Mijn enthousiasme erover is zo aanstekelijk dat een vriendin van mij er ook wel aan wilde. Maar wat bleek? Haar woonadres lag nog niet op een Picnic-bezorgroute. ‘Zodra we er wel klaar voor zijn, melden we ons bij jou’ was het antwoord van Picnic. Tot mijn verbazing was mijn vriendin niet eens teleurgesteld. Sterker nog, dit bevestigde voor haar mijn goede review. ‘Want’, zo zei ze, ‘dit bedrijf doet klaarblijkelijk liever alles in één keer goed en daar wil ik als klant best wel even op wachten.’

De reactie van Picnic én die van mijn vriendin zetten mij aan het denken. In feite heeft Picnic heel goed begrepen wat de vraag achter de vraag van de klant is. Iemand die online koopt, koopt behalve producten immers ook gemak, service en een betrouwbare, snelle levering. En beginnen met leveren voordat die vragen achter de vraag 100% waargemaakt kunnen worden, werkt uiteindelijk averechts. Dat kan iedereen zich voorstellen, ook potentiële klanten. Dus is de boodschap ‘nu nog niet, maar we werken keihard aan ‘binnenkort wel’ goed verkoopbaar, blijkt.

“Een nieuwbouw-, renovatie- of transformatietraject is geen standaardvraag zoals een online boodschappenlijstje met uitstekende logistiek dat wel is.”

Leren uit andere branches

Hoewel het leveren van boodschappen natuurlijk een hele andere tak van sport is dan het bouwen, renoveren en transformeren van woningen, inspireerde dit voorbeeld me wel om weer eens heel kritisch naar onze processen te kijken, binnen ons bedrijf maar zeker ook binnen de bouwbranche in zijn algemeenheid. Wat me opviel is dat we in de uitvoering van projecten, als we eenmaal precies weten wat er moet gebeuren, wanneer, hoe en waarom, prima in staat zijn om alles in één keer goed te doen, of zoals we binnen Heembouw doen, te werken volgens de LEAN-principes.

DSC_1508.jpg

Vooral in de voorbereiding voor verbetering vatbaar

In de voorbereiding daarentegen laten we, bezien vanuit die principes, nog wel eens wat steken vallen. En dan met name in selectieprocessen. Want juist in die fase schieten we massaal, wij, onze collega bouwbedrijven en onze opdrachtgevers, in de doe-stand en gaan we direct op zoek naar de beste oplossing voor de initiële vraag van opdrachtgevers. Maar een nieuwbouw-, renovatie- of transformatietraject is geen standaardvraag zoals een online boodschappenlijstje met uitstekende logistiek dat wel is. Het zijn grote projecten waarmee veel geld gemoeid is en waar – zo blijkt telkens weer – hele diverse vragen en praktijksituaties achter de initiële vraag verscholen liggen.

woonconfigurator-boodschappenlijst-blog-patricia-picnic.jpg

Picnic-momentje

Natuurlijk komen we daar nu ook achter, maar pas als er door alle partijen al immens veel werk verzet is om te komen tot een aanbieding. Aanbiedingen die gaandeweg het proces – als er nieuwe informatie boven tafel komt - toch niet zo passend blijken te zijn. Waarna we allemaal, wij, onze collega bouwbedrijven en opdrachtgevers, terug moeten naar de reken- en tekentafel. Zonde van de tijd en energie, vind ik. Voor iedereen. Ik pleit er intern en bij onze opdrachtgevers dan ook steeds vaker voor om bij een aanvraag een pas op de plaats te durven zetten. Om eerst samen te analyseren wat de werkelijke vragen en behoeften achter de vraag zijn. Oftewel, om eerst een Picnic-momentje in te bouwen, alvorens we keihard aan de slag gaan.

NB Even voor de record, ik word niet gesponsord door Picnic, maar ben altijd nieuwsgierig naar wat wij kunnen leren van bedrijven uit andere branches. Het voorbeeld van Picnic inspireerde mij en zette mij in dat kader oprecht aan het denken.

Durft u een Picnic-momentje aan? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.

Interessant? Wees sociaal