In ons strategisch plan voor 2020 hebben we vastgelegd hoe we deze missie willen realiseren. Op het gebied van klanten en mensen waren we er snel uit. We willen de verwachtingen van onze klanten overtreffen en gaan voor meer dan tevreden klanten. Dit uit zich in een NPS van tenminste +35 en een algemeen rapportcijfer van minstens een 8. Voor onze mensen streven we naar een medewerkersbetrokkenheid van ≥ 8.5 en een bevlogenheid van ≥ 8,0. Heldere doelen, meetbaar en concreet.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Hoe we onze verantwoordelijkheid willen nemen voor onze omgeving en daarin onderscheidend kunnen zijn, was lastiger te concretiseren. Natuurlijk gaan we verder met onze inzet op vermindering van onze CO2 uitstoot. Daarvoor hebben we onze doelen in 2012 bepaald, en in 2015 nog eens scherper geformuleerd. En ook de afvalscheiding op de bouw is al jaren onderdeel van onze werkwijze op de bouw; gescheiden afvalstromen komen zichtbaar terug in de inrichting van onze bouwplaatsen.

Maar verantwoordelijkheid nemen voor je omgeving gaat verder dan aandacht besteden aan een beter milieu. Dat betekent ook je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen voor de samenleving.

"Verantwoordelijkheid nemen voor je omgeving gaat verder dan aandacht besteden aan een beter milieu"

Op dit vlak hebben we nadrukkelijk getracht om niet in algemeenheden te blijven hangen en politiek correcte kreten, maar gekeken naar wat het beste bij ons als organisatie en onze mensen past: wat ligt dicht bij ons? Het KPN mooiste contactfonds was voor ons een lichtend voorbeeld. Via een poll hebben we de collega’s een aantal opties voorgelegd en gevraagd welke maatschappelijke doelen zij vinden dat het beste bij Heembouw en zichzelf passen. Daarnaast is een aantal collega’s geïnterviewd. Daaruit kwam naar voren dat wij graag iets willen betekenen voor mensen en actief willen bijdragen aan een verbetering van hun situatie. Geïnspireerd op onze visie: Wij creëren plekken waar mensen willen zijn, is daaruit als maatschappelijk thema voor Heembouw het volgende gekomen: “Wij willen voor mensen, voor wie dat niet vanzelfsprekend is, een plek creëren waar ze graag willen zijn”.

Actief betrokken zijn bij maatschappelijke initiatieven op divers gebied. Daar gaan we voor en daar zetten we ons voor in. Heembouw breed vertaalt zich dit in betrokkenheid bij Resto vanHarte. Resto vanHarte zet zich in voor de bestrijding van eenzaamheid en sociaal isolement in buurten. Bij de Resto’s vanHarte wordt een tot twee keer per week een gezonde maaltijd geserveerd, waarvoor de mensen uit de buurt kunnen aanschuiven. Dit gebeurt onder leiding van een professionele kok en met inzet van vrijwilligers. Door met elkaar te koken en samen te eten, komen mensen met op een laagdrempelige manier met elkaar in contact en wordt Resto vanHarte een plek waar ze willen zijn.

Resto van Harte Heembouw MVO

Mee koken, tafel dekken, bedienen, samen eten en entertainment tussen de gangen door

Heembouw ondersteunt Resto vanHarte op verschillende manieren. Als onderdeel van hun onboarding programma helpen nieuwe collega’s mee in de Resto’s: mee koken, tafel dekken, bedienen en een stukje entertainment tussen de gangen door. Ook de collega’s die al wat langer bij Heembouw zijn, zetten zich op deze manier met hun team in. De avonden bij Resto vanHarte zorgen zonder uitzondering voor mooie ervaringen, maken indruk en geven de collega’s een kijkje in het leven van mensen die ze anders niet zo snel zouden tegen komen.