Deel via LinkedIn

Deel via E-mail

24 mei 2017

‘Nieuwsgierig, ambitieus en origineel zijn jullie kernwaarden, maar hoe vertaalt zich dat concreet in innovatie?’ Deze kritische vraag stelde één van onze sollicitanten herfst vorig jaar. U begrijpt dat wij hem direct in dienst genomen hebben. Een half jaar later was hij een van de pitchers tijdens het eerste Heembouw Idee Café in de RDM Makerspace in Rotterdam.

Het zit in ons. We vinden leuk om elkaar onderling continu uit te dagen op de inhoud van ons werk en om elkaar tegelijkertijd te helpen om nieuwe ideeën concreet en bruikbaar te maken. Daarom passen nieuwe, kritische collega’s en het Heembouw Idee Café zo goed bij ons. 

Pitchen van innovaties

De ingrediënten voor ons Idee Café zijn simpel en doeltreffend.

Één zeepkist.

Zes collega’s die ieder exact vijf minuten de tijd krijgen om één innovatie te pitchen en één hulpvraag te stellen. Een grote groep collega’s die per pitch exact vijf minuten open, kritische vragen mogen stellen.

Statafelgesprekken van in totaal 30 minuten waarin collega’s de pitchers nader bevragen en antwoorden geven op de gestelde hulpvragen.

Een afsluitende netwerkborrel.

Dat alles gesitueerd op een inspirerende ontmoetings-plek. Op 30 maart jl. was dat de RDM Makerspace in Rotterdam: een bruisende, innovatieve broedplaats voor de maakindustrie.  

 

Met letterlijk de hydraulische hamerslagen van een prototype productielijn op de achtergrond, maakten we die middag in twee wel bestede uren kennis met zes innovaties. Innovaties die qua inhoud, toepassing en oorsprong zeer verschillend zijn.

Zo gaven vier van de zes gepitchte innovaties antwoord op een praktijkvraag: hoe kunnen we het voor onze klanten nog beter doen?

Dat we ook innoveren in samenwerking met externen bleek uit de pitches over energieopwekkende ramen (i.s.m. een startup) en het eerste LED-armatuur ter wereld met BSE Food Safety certificaat (is.m. klant en leverancier).

Ideecafe RDM pitch powerwindow Jeroen van Wijk
Pitch tijdens idee café

Innovatie geen loze kreet, maar werkhouding

Aan de gestelde vragen, levendige discussies en gedeelde ideeën te merken, zorgde ons eerste Idee Café voor heel veel inspiratie en enthousiasme. De toenmalige sollicitant en inmiddels collega heeft in de afgelopen periode zeker antwoord gekregen op zijn sollicitatievraag. “Dat Heembouw capaciteit en geld investeert in de uitwerking van interne ideeën, in de samenwerking met externe innovatiepartners, in innovatiecoaches en in innovatiemarkten zoals dit Idee Café zegt alles. Innovatie is hier geen loze kreet maar een werkhouding. Om nog meer te kunnen bereiken op innovatievlak, zouden we dat in mijn optiek alleen nog veel meer extern mogen delen.” Waarvan bij deze akte.

Ook werken @Heembouw?

Heb je na het lezen van dit bericht zin om bij ons te komen werken? Bekijk onze actuele vacatures!

Interessant? Wees sociaal