Deel via LinkedIn

Deel via E-mail

5 april 2017

Dat de logistieke sector flink onder druk staat is bekend. De concurrentie is hevig, de toenemende drukte op de weg vormt een flinke uitdaging en het groeiende aandeel van e-commerce vraagt om andere manieren van werken en organiseren. Daarbij wordt de roep om duurzaamheid steeds sterker, zowel als het gaat om gebouwen, als om vervoer. Nieuwe technieken bieden echter ook oplossingen voor de uitdagingen waar de branche voor staat.

Wat zijn de 10 belangrijkste trends die grote impact (gaan) hebben op de branche? Hieronder mijn top 10.

1. Milieuzones en de last mile

Steeds meer grote steden schermen hun kernen af voor vrachtverkeer. Ze willen met deze zogenoemde milieuzones de uitstoot van CO2 terugdringen en de verkeersbelasting verminderen. Dat heeft consequenties voor de bezorging van goederen in de binnenstad.

We zien dan ook vaker DC’s ontstaan aan de randen van de stad. Daar worden de goederen verzameld, waarna ze met elektrische karretjes in de binnenstad worden bezorgd. We gaan daarbij ook toe naar combinaties van goederen. Bedrijven zoeken nieuwe samenwerkingen op, om verschillende goederen tegelijk te kunnen bezorgen.

2. Duurzaamheid en IoT

Ook als het gaat om gebouwen wordt de roep om duurzaamheid alsmaar sterker. Beleggers en investeerders willen gelabelde gebouwen. Een beetje duurzaam is daarbij niet meer voldoende, bij BREEAM start de ambitie tegenwoordig al bij 3 sterren: very good.

Een goede ontwikkeling, vinden wij, en die duurzaamheid levert ook voordelen op voor u. Denk aan de verlaging van het verbruik van water en elektra, wat u een besparing oplevert op uw energierekening.

Duurzame oplossingen komen in de vorm van nieuwe materialen en producten, zoals LED verlichting en LED managementsystemen (zoals toegepast in het net opgeleverde Rhenus Logistics te Son). En door gebruik te maken van nieuwe technieken, zoals Internet of Things (IoT). Nu vindt onderhoud vooral plaats volgens vaste tijdschema’s, maar met IoT kan dit on demand. Ingebouwde sensoren geven dan een signaal af als ergens onderhoud nodig is. Bijvoorbeeld bij storingsgevoelige apparaten of als een koelcel de waarde niet haalt die hij moet halen. Dit zorgt voor meer efficiency en functionaliteit van onderdelen.

3. Schaalvergroting

Als het gaat om het realiseren van besparingen zien we ook een trend in schaalvergroting. Bedrijven kiezen er steeds vaker om van meerdere vestigingen op te schalen naar één grote vestiging. Dat levert synergievoordelen op en is soms ook simpelweg noodzakelijk door grondschaarste en om kostentechnisch mee te kunnen blijven doen. Het is op één vestiging bijvoorbeeld veel makkelijker dan bij drie verschillende vestigingen, om personeel in te zetten op een andere plek als dat op dat moment nodig is.

10 trends in de logistiek - Rinus Verhey - Heembouw

4. Meerlaagse DC’s

Een andere vorm van schaalvergroting, die we nu nog weinig in Nederland zien maar in andere landen al steeds vaker voorkomt, is het meerlaags DC. Doordat de grondprijzen stijgen of door functiewijzigingen, kiezen bedrijven ervoor om distributiecentra te bouwen met veel meer verdiepingen. Met name in Azië zien we dit veel. Het is voor Nederland een kwestie van tijd, dan wordt dat hier meer gemeengoed. E-commerce DC’s bijvoorbeeld, brengen binnen de huidige maatvoering al steeds vaker meerdere lagen aan om makkelijker orders te kunnen picken.

5. Mobiliteit

De wegen in Nederland worden steeds drukker. Het is dan ook in toenemende mate van belang om heel goed na te denken over waar u uw distributiecentrum vestigt. Niet alleen de afstand en het aantal vrachtwagenbewegingen doet er daarbij toe, maar zeker ook informatie over waar de meeste files staan.

Wij zijn voor onze opdrachtgevers actief bij dit keuzeproces betrokken, mede doordat we samen met Simacan de Mobiliteitsscan ontwikkelden en onlangs het Connected DC. Soms kan de keuze om uw DC te vestigen op dezelfde locatie, maar aan de andere kant van de weg, al een enorm verschil maken.

6. Platooning

Enigszins hiermee verband houdend is de opkomst van platooning, waarbij meerdere vrachtwagens in een colonne rijden. Doordat alleen de voorste chauffeur stuurt en de overige zelfrijdende vrachtwagens volgen, kan de colonne 24 uur per dag doorrijden. Chauffeurs kunnen elkaar namelijk afwisselen. Bedrijven zoals Scania en DAF zijn hier al actief mee bezig. Ik verwacht dat we het binnen nu en 5 jaar veel meer gaan zien.

Het vraagt wel om aanpassingen op de weg en op uw DC. De route moet tot in detail gepland worden en DC’s moeten de meerdere vrachten die tegelijk aankomen kunnen verwerken. Ook hier zijn wij met opdrachtgevers al actief mee bezig met behulp van de inzet van de Mobiliteitsscan en het Connected DC.

10 trends in de logistiek die grote impact (gaan) hebben op de branche

7. De opkomst van e-commerce

De opkomst van e-commerce heeft zonder twijfel een hele grote impact op de logistieke branche. Al is ‘opkomst’ inmiddels al niet meer het juiste woord. Beter past denk ik ‘exponentiële groei’. Door de enorme verscheidenheid aan producten zijn aanpassingen nodig. DC’s worden steeds meer ingericht op artikelniveau, waarbij orderpickers verantwoordelijk zijn voor één lijn of zone, bijvoorbeeld een gangpad van 25 meter lang.

Wat we zien is dat een dergelijke inrichting ook heel goed past in kantoorgebouwen. Amazon is een mooi voorbeeld. Dat zit gewoon in een oud kantoorgebouw in de binnenstad van New York, wat ook weer die benodigde fijnmazige distributie in de stad mogelijk maakt.

8. Mechanisering

Distributiecentra maken ook steeds vaker gebruik van de mogelijkheden die mechanisering biedt. XENOS bijvoorbeeld, werkt met een volautomatisch magazijn waarin geen vorkheftrucks meer nodig zijn. Hier komen de goederen uit Azië allemaal in een container in kartonnen dozen aan. Die worden gesorteerd in groene bakken en krijgen allemaal een code. Eén druk op de knop en het juiste groene bakje komt uit het magazijn en gaat automatisch naar de inpakker toe.

9. Robotisering

Hieraan gerelateerd is de robotisering. Standaard werkzaamheden worden in toenemende mate uitgevoerd door robots in plaats van mensen. Er zijn allerlei verschillende systemen, bijvoorbeeld de goods-to-men systemen. Daarbij komen de rekken met goederen naar de inpakker toe in plaats van andersom, zoals in het voorbeeld hierboven van de XENOS. Het rek wordt dan bijvoorbeeld aangedreven door een computer op wielen.

De robotisering gaat hard. De prijs van een inpakrobot daalde de laatste jaren flink en is nu al vergelijkbaar met de prijs van middenklasse auto. En waar een robot voorheen één handeling uit kon voeren, kan hij tegenwoordig veel meer tegelijk.

10. 3D printing

Tot slot voorzien we dat 3D printing veel zal veranderen voor de logistieke branche. Kleinere onderdelen worden in de nabije toekomst geprint in plaats van vervoerd, waardoor minder logistieke bewegingen nodig zijn. Neem bijvoorbeeld kleine vliegtuigonderdelen. Die komen nu vanuit Tokio op Schiphol aan, straks kunnen ze gewoon op de plek van toepassing worden geprint.

Veel uitdagingen, nog meer nieuwe oplossingen

Al met al veel uitdagingen voor de logistieke branche dus. Maar ook veel nieuwe oplossingen. Ben ik iets vergeten? Laat het mij vooral weten. Ik ben benieuwd welke trends u nog ziet.

Interessant? Wees sociaal