Deel via LinkedIn

Deel via E-mail

29 oktober 2020

Echt weten wat de ander drijft. Ieder jaar stellen wij uitgebreid vragen aan onze mensen om te weten wat hen drijft, wat er goed gaat binnen Heembouw en wat er beter kan.

Bevlogen en betrokken medewerkers is voor ons de gouden combinatie, daar heb ik eerder een blog over geschreven. En we doen meer om te weten wat er echt leeft, want een cultuur waarin iedereen zich prettig voelt en goed kan presteren is onze blijvende ambitie. In deze blog deel ik graag hoe we dat doen, en wat dit met onze klanttevredenheid te maken heeft.

e-NPS 

Alles wat we doen draait om de mens. Als medewerker, als opdrachtgever of partner, als mens die in onze gebouwen leeft en werkt. We zijn extreem klantgedreven durf ik wel te zeggen. Om te weten hoe onze klanten ons ervaren stellen wij hen, onder andere, na oplevering de vraag ‘hoe waarschijnlijk is het dat u Heembouw adviseert aan vrienden en bekenden’. Klanten waarderen Heembouw met gemiddeld een rapportcijfer 8,2 en een NPS van +46. Daar zijn we enorm trots op met elkaar. 

Dit jaar hebben we voor het eerst een zogenaamde e-NPS (employee NPS) gemeten bij onze eigen mensen. In ons medewerkersonderzoek hebben we de vraag gesteld: hoe waarschijnlijk is het dat je Heembouw als werkgever zou aanbevelen aan vrienden en kennissen? Dat resulteerde in een e-NPS van +50 (organisaties in de benchmark van de bouw scoren gemiddeld een +2,6). Ook vonden we het natuurlijk weer belangrijk om te weten hoe het staat met de betrokkenheid en bevlogenheid van onze mensen.

"Bevlogen en betrokken medewerkers is voor ons de gouden combinatie"

We waren heel gelukkig dat we, ook (of juist) in deze tijden, een respectievelijke uitkomst hadden van een 8,1 en 8,9. In deze tijd zien we elkaar in letterlijke zin minder, ik vond het toch wel spannend wat dat met mensen doet. Overigens hebben we gelukkig nog veel meer input en feedback op teamniveau gekregen waar we aan gaan/ blijven werken om het nog beter te maken.

Hoe zorg je voor een hoog betrokken cultuur?

Wat heeft dit met elkaar te maken?

Om met onze klanten plekken te kunnen creëren waar mensen willen zijn, moeten we allereerst zélf een bedrijf zijn waar mensen graag komen. We geloven dat de manier waarop we met klanten omgaan hetzelfde uitgangspunt kent als hoe we met elkaar omgaan: met respect en gelijkwaardigheid. Onze ambitie is intrinsiek gedreven: we willen het hoogst haalbare, dat is niet ‘opgelegd van boven’, maar zit in de mensen die bij Heembouw werken. We selecteren nieuwe medewerkers op hun drive, wil om samen te werken en verbindingskracht. Ik denk dat om deze redenen zowel klanten en medewerkers ons graag adviseren aan vrienden en bekenden.

Drie tips hoe je voor een hoog betrokken cultuur zorgt

Graag geef ik drie tips om de betrokkenheid en ‘e-NPS’ binnen jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen.  

Zorg voor een duidelijke identiteit en communiceer veelvuldig

Wij merken dat het belangrijk is dat mensen zich kunnen identificeren met de missie, visie en doelen van Heembouw. Daarom steken wij ook veel energie in dat mensen deze kennen en bij betrokken zijn. Nieuwe mensen krijgen de mogelijkheid om de eerste twee maanden te starten met een uitgebreid introductieprogramma waarin onze visie, missie en cultuur ook een duidelijke plek hebben. We hebben een sterke cultuur met elkaar waarin onderlinge verbinding, ambitie en vernieuwing centraal staat. Communicatie is tweerichtingsverkeer, bij veel onderwerpen betrekken we collega’s om hun mening en inbreng te horen.

Investeer in sterke onderlinge relaties


De sterkte van onderlinge relaties in ons bedrijf bepaalt naar mijn idee onze betrokkenheid en werkwijze voor een groot gedeelte. Wij zijn een samenwerkingsbedrijf pur sang. Ook in deze bijzondere tijden zijn we bezig om een plek te blijven creëren voor mensen waar ze graag werken. Al is het niet meer met elkaar op kantoor; via de digitale weg zoeken we elkaar op. Ook zijn we nog steeds betrokken bij onze collega’s op de bouwplaatsen. We willen ook echt weten wat er leeft, daarom hebben we onlangs met het directieteam een (video)belronde met veel collega’s gedaan om ook zelf direct te horen hoe het gaat.

Zorg dat mensen willen en kunnen ontwikkelen


Ontwikkeling is een prioriteit in ons HR beleid. We stimuleren iedereen om zich te blijven ontwikkelen door training, coaching, mentoring, ontwikkelassessments, etc. Teamontwikkeling is iets wat ‘standaard’ is in onze projectaanpak. Met iedereen kijken we naar de persoonlijke behoefte aan groei en ontwikkeling, onder andere door ontwikkelgesprekken.

Zoals je leest, onze mensen kunnen zichzelf zijn bij een organisatie die plekken creëert waar je wilt zijn. Dat doen we voor onze klanten en eigen medewerkers. We zijn supertrots op onze collega’s die zich vol inzetten voor onze klanten. Zo is de cirkel rond: betrokken en bevlogen medewerkers en tevreden klanten gaan hand in hand.


Word jij onze nieuwe collega?

Bekijk onze vacatures

Interessant? Wees sociaal