Productinnovatie kantoren creatieve oplossingen

Eén van de problemen in de kantorenmarkt is dat er teveel leegstaande gebouwen zijn met functioneel prima meters. Deze gebouwen worden tegen een scherpe huurprijs aangeboden. Investeren is vaak niet interessant voor een belegger, omdat het niet rond te rekenen is met het onderliggende huurcontract. Dus wat er vaak gebeurt is dat slechts het hoogstnoodzakelijke wordt aangepast. Een nieuw plafond, een likje verf en verhuizen maar. Zonde, want zo rekken we de levensvatbaarheid van gebouwen slechts een beetje, denken alleen maar aan de korte termijn verhuurbaarheid en houden ons niet bezig met het echt onderscheidend in de markt zetten van werkomgevingen.

Productinnovatie kantoren samenwerken

Anders doen

Te vaak bestaan de opgaven voor upgrades en renovaties van de bestaande voorraad uit standaardoplossingen. Bij aanvang van herhuisvestingopgaven worden nog wel mooie vraagambities geformuleerd op het gebied van hospitality en services, flexibele werkomgevingen, verduurzaming, circulair gebruik en smart-IT. Maar door gebrek aan tijd en visie vervallen we snel terug in reguliere verhuur. Ik vind dat het tijd wordt dat de vastgoedsector zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en dat we de kantorenmarkt naar een hoger niveau gaan brengen. Laten we onze gedeelde expertises gaan inzetten en bedrijven gaan verrassen met creatieve en duurzame oplossingen. Wat we daarvoor nodig hebben zijn andere verdienmodellen en samenwerkingvormen. Zet bijvoorbeeld een aanhuurmakelaar, conceptontwikkelaar, architect, IT-er en facilitair manager bij elkaar en laat ze gezamenlijk werken aan vernieuwende visie en concepten op het gebruik van onze werkomgevingen. Pas als het doel bereikt is voor alle partners in termen van een sluitende business case, kan de winst verdeeld worden. Op deze manier is er een gedeeld belang om te komen tot het beste resultaat.

Bordspel drijfveren waarden en werkcultuur kantoren innovatie

Neem tijd voor elkaar

Om te beginnen moeten we echt weten voor wie we wat gaan maken en waarom. Geen bedrijf is hetzelfde en verdient daarom een eigen concept. Zo hebben we onlangs voor een kandidaat een bordspel ontwikkeld met als doel de ware drijfveren, waarden en werkcultuur bloot te leggen. Bij deze opdracht werkten we samen met onze partners: Solved voor de aanhuur, Realmark voor de conceptontwikkeling, TFM voor smart IT en hospitality en architectenbureau Concern. Het bordspel helpt om de behoefte scherp te krijgen van de kandidaat, waarna het aan ons als experts is om een sterke visie op de vraag te ontwikkelen en de productontwikkeling daarop af te stemmen. Uiteraard met diezelfde partners. Op die manier ontstaan er daadwerkelijk vernieuwende en andere werkconcepten waar bedrijven zich voor lange termijn aan willen verbinden. Deze aanpak vraagt om meer cases.