13 juni 2017

Ambities, die zijn ons niet vreemd hier bij Heembouw. We hebben ze ook in allerlei soorten en maten. Groot, klein, organisatie-breed, op projecten, voor afdelingen en natuurlijk voor en vanuit onze mensen zelf. Op de een of andere manier willen we altijd beter, ook als het al heel goed gaat. Dat zit een beetje in onze cultuur denk ik. We zijn ook altijd op zoek naar de nieuwste dingen. Tools, werkwijzen of samenwerkingen die onze toegevoegde waarde voor klanten nog groter kunnen maken. Ik werd me daar extra van bewust toen ik hoorde dat deze week de Week is van de Bevlogenheid. Ik wist tot voor kort niet eens dat die week bestond, maar wat een goed initiatief! Het toeval wil dat we bij Heembouw enorm inzetten op bevlogenheid en het ook periodiek meten. Benieuwd wat ons meest recente medewerkersonderzoek hierover uitwees?

De Week van de Bevlogenheid is een initiatief van IMPACT on the Job waarbij onder andere Effectory als partner is aangesloten. Uit onderzoek blijkt dat minder dan 20% van de Nederlandse werknemers als bevlogen kan worden aangemerkt. En dat terwijl bevlogen mensen voldoening halen uit hun werk, zeer betrokken zijn en zich energiek voelen, vitaal en trots. Bevlogen mensen zijn ook productiever en innovatiever.

Bedrijven met een groot aantal bevlogen medewerkers hebben zelfs 10% hogere klantloyaliteit, 41% minder verzuim, 40% minder fouten, 20% meer verkoop, 17% meer productie en zijn 21% winstgevender (bron: weekvandebevlogenheid.nl). Dat zijn cijfers om even op je in te laten werken…

Heembouw week van de bevlogenheid route naar 2020

Gouden combinatie

We zetten bij Heembouw, naast betrokkenheid, al langer in op bevlogenheid. We beseffen heel goed wat betrokkenheid en bevlogenheid voor ons bedrijf en vooral ook voor onze medewerkers en klanten kunnen doen.

In een eerder blog schreef ik al dat het de gouden combinatie wordt genoemd. Betrokken medewerkers zijn loyaal aan hun organisatie, voelen zich thuis, zijn bereid een stapje meer te doen als het nodig is. Bevlogen medewerkers vinden hun eigen werk supergaaf, zij halen voldoening uit hun werkzaamheden. Als medewerkers betrokken en bevlogen zijn, is dat dubbel mooi voor mensen, maar ook voor de organisatie. Je bent gelukkiger in je werk en je bent van meerwaarde voor de organisatie.

Meest aantrekkelijke werkgever in de bouw

Nu is het natuurlijk mooi om hierop in te zetten, maar we willen ook weten waar we staan. Zíjn onze medewerkers betrokken en bevlogen en zo ja, hóe betrokken en bevlogen? Met andere woorden: hoe ver zijn we nog verwijderd van ons doel en wat moeten/kunnen we doen om ons doel te behalen?

Ik schreef het hierboven al: we zijn ambitieus hier bij Heembouw. In alle bescheidenheid kan ik dan ook zeggen dat onze missie voor 2020 is om dé onderscheidende bouwonderneming te zijn voor onze mensen, klanten en omgeving. We willen simpelweg de meest aantrekkelijke werkgever zijn in de bouw. Het bedrijf dat het beste in haar mensen naar boven haalt.

Heembouw week van de bevlogenheid innovatie VR

Een 8 of hoger

Dat vertaalden we ook in cijfers, want cijfers zijn meetbaar en dat helpt in het najagen van onze ambities. We willen een 8 of hoger scoren in medewerkersbevlogenheid (de benchmark voor de branche is een 7,3) en een 8,5 of hoger in medewerkersbetrokkenheid (de benchmark voor de branche is een 7,6).

Drie jaar geleden waren we hierin al aardig op weg. Ons medewerkersonderzoek wees toen uit dat we een 8,1 scoorden op medewerkersbetrokkenheid en een 7,5 op medewerkersbevlogenheid. In februari van dit jaar onderzochten we het opnieuw en met trots kan ik zeggen dat we stappen hebben gemaakt.

De medewerkersbetrokkenheid wisten we vast te houden en de medewerkersbevlogenheid steeg naar een 7,8. Veelzeggend vind ik ook dat maar liefst 95% van onze medewerkers meedeed aan het onderzoek (gemiddelde in de branche is 68%). Over betrokkenheid gesproken!

Week van de bevlogenheid mensen Heembouw fun plezier

Optimum tussen structuur en creativiteit

Wat nu vooral ook interessant is: hoe houden we die stijgende lijn vast? Wat beoordelen onze medewerkers als minder goed en wat kunnen we eraan doen om dat te verbeteren? Ook daar zijn we inmiddels alweer druk mee in de weer.

Waar we nog beter op kunnen scoren is efficiency en duidelijkheid. Heel herkenbaar vind ik zelf, want dat laat precies zien dat onze ambities ons soms ook een beetje in de weg zitten. We willen zoveel, dat past gewoon niet altijd in 1 dag of in 1 functie. We moeten nog een optimum zien te vinden tussen structuur en creativiteit.

Geen mammoettanker

We gaan dan ook het agile werken steeds verder vormgeven binnen Heembouw. Denk aan kort-cyclisch doelen stellen, snel resultaat boeken, evalueren en weer verder gaan. We willen als bedrijf supersnel kunnen schakelen. De wereld om ons heen is constant in beweging. Dan wil je geen mammoettanker zijn, maar een speedboot.

In een volgend blog hoop ik hier meer over te kunnen vertellen, want agile werken vraagt uiteraard wel wat van onze mensen en de manier van werken. Maar dat maakt mijn vak ook zo leuk. We zijn continu bezig met het creëren van de beste werkomstandigheden, waarbij we geen moment de individuele behoeften van onze mensen uit het oog verliezen.

Tijd voor koffie?

Dus je hoort het, nooit een saai moment hier bij Heembouw. Wil je nou eens van gedachten wisselen over dit onderwerp of ben je gewoon nieuwsgierig naar hoe het is om bij Heembouw te werken? Voel je vrij om contact met mij op te nemen. 

Neem contact op via LinkedIn

Neem contact op via Twitter