Deel via LinkedIn

Deel via E-mail

7 januari 2014

Webcare, het door een bedrijf actief reageren op berichten via de social media, is niet alleen voorbehouden aan grote bedrijven in de consumentenbranche. De eerste IndustrialSocialMedia Award in Nederland werd eerder dit jaar uitgereikt aan Heembouw, een bedrijf dat zich vooral beweegt op de B2B-markt. Wat heeft Heembouw bewogen om actief te zijn op het gebied van de sociale media en nauwlettend te volgen wat er over Heembouw en de voor het bedrijf belangrijke onderwerpen wordt gezegd?

Binnen de organisatie is PR & Marketingmanager Petra Snelleman verantwoordelijk voor het online-beleid van het bedrijf. De feitelijke uitvoering is in handen van grafisch vormgever en social media coördinator Björn Bouwmeester. Beiden zijn positief over de resultaten van het online-beleid.


Monitoren

Levert het online-beleid concrete opdrachten op? Petra Snelleman: "Nee, dat kunnen we niet zeggen. Maar we leggen wel contacten met partijen die op termijn als partner met ons willen samenwerken. Bovendien bevestigen onze commerciële mensen dat de online-activiteiten voor hen gemakkelijker een ingang creëren, dus het leggen van contacten vereenvoudigt. Wij laten via de social media vooral zien dat Heembouw een gezonde onderneming is, die voortdurend investeert in vernieuwing en een voorloper is op het gebied van lean management, ketensamenwerking en het 3D informatiemodel BIM. Daarnaast vinden we het monitoren van de sociale media belangrijk. Wat wordt er over ons gezegd, wat is leuk of minder leuk en waar kunnen we wat mee?"


Leuk en luchtig

De effectieve inzet van social media door Heembouw wordt ook buiten de organisatie gezien en erkend. De jury van de IndustrialSocialMedia Award motiveerde de toekenning van de award met de vaststelling dat de nadruk bij Heembouw echt ligt op 'social'. 'Heembouw zendt geen commerciële boodschappen, er wordt geluisterd, er is een dialoog. Social media wordt gestructureerd aangepakt, is goed georganiseerd en ingebed in de organisatie', aldus de jury. "Het gaan voor de award heeft ons inderdaad gestimuleerd om structuur te geven aan de online-activiteiten, die we vaak ad hoc zijn gestart", bekent Petra Snelleman. "We zaten nog in de pioniersfase. Met het winnen van de Award hebben we twee jaar pionieren afgesloten. We richten ons nu op het stimuleren van collega's in het gebruik van de sociale media, op contentmarketing, het opstellen van een contentkalender en het uitbreiden van onze Facebook-activiteiten. Twitteren doen we al lang, dat medium is laagdrempelig en transparant. Zo kun je gemakkelijk de interessante onderwerpen volgen. Facebook is meer privé, het delen met vrienden. Wat je daarop plaatst, moet leuk en luchtig zijn. Wij vinden het vooral geschikt voor woningbouwprojecten, waarbij we de dialoog willen aangaan met toekomstige bewoners. Onlangs liep er een discussie op Facebook tussen voor- en tegenstanders van een woningproject in Roelofarendsveen. Hoewel sommige mensen in de organisatie daar zenuwachtig van werden, volgden we de discussie maar reageerden niet. De voorstanders verdedigden het project uitstekend."


Dashboard centraal

Centraal op de afdeling PR & Marketing hangt een groot scherm, het dashboard, waarop alle social media worden gemonitord. Björn Bouwmeester: "Het dashboard helpt ons niet alleen alert te reageren, maar we zien er ook de statistieken op. Zo zien we direct wanneer er een actuele discussie over ons bedrijf of over een voor ons interessant onderwerp wordt gevoerd. Bovendien zien we de relatie daarvan met het bezoek aan onze website. Een belangrijk doel van onze activiteiten in de social media is het verhogen van het bezoek aan onze website en daarin blijken we te slagen. Verder kunnen we op het dashboard bijvoorbeeld ook zien welke filmpjes er over ons bedrijf op YouTube zijn geplaatst en wie actief twittert over onderwerpen die voor ons van belang zijn. Dat zijn opiniemakers met wie wij contact leggen."
Dat betekent overigens niet dat Björn en Petra de hele dag naar het dashboard kijken. Björn Bouwmeester: "Social media is een regulier onderdeel van mijn werkzaamheden; net zoals je de mail met regelmaat checkt, zo doe ik dat ook met de social media." Petra Snelleman vult aan: "De volgende stap voor ons is uitbreiding van het aantal mensen dat binnen onze organisatie echt actief is met social media. We bereiden nu interne workshops voor om vooral de commerciële mensen in het bedrijf bewust te maken van de mogelijkheden ervan en ze te leren hoe ermee om te gaan."

 

Dit artikel is verschenen in Insteek magazine nr 07 
Tekst: Ed Pielkenrood
Fotografie: Bart Homburg

Interessant? Wees sociaal