Deel via LinkedIn

Deel via E-mail

23 januari 2014

Vaak zien mensen als een berg op tegen het organiseren van social media binnen hun bedrijf. Waanbeelden van stapels papier met uitgebreide strategieën, marktonderzoek en doelgroepbepaling schieten voorbij. Nog niet te spreken over de afstemming met directie. Eindeloos vergaderen over wat wel en wat niet naar buiten mag en hoe we ons moeten gedragen. Niet nodig wat mij betreft. Begin gewoon, just do it! Door het te doen leer je het snelst en voor je het weet doe je mee en boek je de eerste resultaten. Hoe doen we dit bij Heembouw en wat levert het op, dat lees je in dit blog.

In 2011 zijn wij begonnen met ons social media avontuur. Om ons heen zagen we steeds meer relaties iets doen met social media en er werd ook over ons gepraat. Het moment voor ons om aan de slag te gaan. Na een breed onderzoek naar de beschikbare netwerken en de mogelijkheden zijn we gestart met de focus op twitter en LinkedIn. LinkedIn omdat veel van onze commerciële mensen hierop al aanwezig was en twitter omdat dit een heel toegankelijk netwerk is waar je makkelijk kunt meepraten.


Praten of luisteren?

Er is hier maar 1 juist antwoord; eerst luisteren. Vergelijk het met een kroeg waar je nieuw binnen komt, hier ga je ook niet meteen uit volle borst jouw verhaal doen. Begin met luisteren om erachter te komen waar over gesproken wordt, wat mensen boeit. Luisteren noemen we ook wel monitoring, er komen steeds meer professionele tools op de markt die jou hierbij helpen. Bij Heembouw maken we gebruik van een aantal gratis tools. We hebben een eigen dashboard ontwikkeld dat ons dagelijks realtime informatie verschaft door tools als geckoboard, visible tweets en netvibes. Ook maken we gebruik van Hootsuite voor het beheer van met name twitter, hierin monitoren we tientallen zoekopdrachten om te kijken of we ergens kunnen helpen.


Durf te experimenteren

Ik hou er van! Experimenteren met nieuwe mogelijkheden en tools. De social media wereld is nog altijd in ontwikkeling en bijna dagelijks passen netwerken dingen aan of komen er nieuwe tools op de markt. Kijk alleen al naar LinkedIn, dit netwerk heeft in 2 jaar tijd een flinke verandering ondergaan. Nieuwe mogelijkheden komen en gaan, en soms verdwijnen functies die je vaak gebruikt. Je moet dus bijblijven en nieuwe dingen proberen, wees hierbij niet bang om fouten te maken. Van alles wat je doet kun je leren, juist van je fouten. Probeer ook te meten wat resultaten van nieuwe mogelijkheden zijn en beslis vervolgens of je hier meer mee wil gaan doen. Bij Heembouw zijn we nu bijvoorbeeld op twitter volop aan het kijken hoe we meer kunnen halen uit de nieuwe mogelijkheden met afbeeldingen. En op LinkedIn zijn we aan het kijken hoe we nog meer uit onze company page kunnen halen, we overwegen bijvoorbeeld om gebruik te maken van de nieuwe Showcase pages voor onze klantgroepen.

Atrium kantoor Heembouw oude situatie

Bedrijfscultuur

Bij Heembouw hebben we een hele open cultuur. De foto van ons pand in Roelofarendsveen is daar het levende bewijs van. Iedereen die wel eens in ons pand is geweest zal het met mij eens zijn. Deze cultuur heeft ons zeker geholpen bij onze organisatie van de social media. De directie was op onze hand en we zijn gewend om dingen te delen en mensen een kijkje in de keuken te geven. Een open cultuur is belangrijk om te hebben als je als bedrijf actief aan de slag wil met social media. Als je geen open cultuur hebt zul je veel meer moeten voorbereiden, alles overleggen en is het lastig om je bedrijf echt te laten zien aan de buitenwereld.
Een mooi voorbeeld dat een dergelijk beleid ook bij grote bedrijven werkt is het voorbeeld van KLM. Een klant stelde een vraag in straattaal en kreeg ook reactie in straattaal. Zeker de moeite om even dit achtergrondverhaal van KLM hierover te lezen.


Hoe komt de organisatie in beweging?

Onderstaand schema laat zien hoe wij bij Heembouw ons proces organiseren. Het is echt niet zo dat na 1 presentatie iedereen mee gaat doen. Dit kost tijd. Sommige mensen staan hier meer open voor dan anderen. Mensen stap voor stap op gang helpen is de enige manier. Hoe kun je dit het beste doen? Dat zal in elke organisatie anders werken. In mijn blog wat ik schreef voor CTB xRM staan een aantal tips. Bij ons is ons intranet een belangrijk element in de organisatie en daarnaast vooraal de persoonlijke benadering en aansporen van collega's uit ons Social Media Team.

Organisatie Social Media Heembouw ISMaward

Wat zeker ook heeft bijgedragen is het winnen van de #ISMaward op 8 april 2013. Een hele mooie persoonlijke ervaring, zeker een hoogtepunt uit mijn carrière. Het heeft ons heel wat gebracht, veel gratis publiciteit. Misschien nog wel belangrijker is dat hierdoor ook meer collega's interesse tonen en enthousiast worden over gebruik van social media. De presentatie uit de finale hebben we op alle vestigingen gegeven en daarna geïnformeerd waar mensen behoefte aan hebben. De meeste behoefte was er voor LinkedIn en twitter workshops. Deze hebben we dan ook eind vorig jaar georganiseerd. Met als resultaat weer aan aantal fanatiek twitterende collega's erbij en meer interactie op LinkedIn.


En, wat levert het op?

Ik schreef al eens over alles wat het winnen van de #ISMaward ons heeft gebracht. In het algemeen merken we dat er steeds meer over ons gesproken wordt. De media weet ons steeds makkelijker te vinden. We worden gezien als innovatieve club. En we worden steeds beter in het online delen van onze kennis. Dit is belangrijk om zover te komen dat onze mensen zich ontwikkelen tot thought leaders op hun kennisgebied. We zien het belang van contentmarketing en gaan ook dit jaar vol enthousiasme verder met ons blog. Albert Jan Huisman van advocatenkantoor Kennedy Van der Laan gaf ons tijdens de afgelopen editie van TheCase praktische tips om de kennis uit onze mensen te krijgen. In combinatie met een juiste planning van content timmeren we lekker aan de weg dit jaar.


De klant centraal

2014 gaat een mooi jaar worden, ons jubileumjaar. We bestaan 75 jaar! Op alle vlakken willen we weer een mooie stap gaan maken, zo ook met het gebruik van social media. Nog meer collega's enthousiast maken en samen werken aan een sociaal Heembouw. Langzaam ontwikkelen we ons tot een social business waarin de klant echt centraal staat en we samen met de klant nadenken over nieuwe ontwikkelingen en projecten.

 

Ik heb er zin in! Heb jij tips of opmerkingen of wil je gewoon een keer langskomen: @BouwmeesterB of reageer op dit artikel! Dank voor het lezen.

Interessant? Wees sociaal