Home

Een efficiënte inrichting van het logistieke proces in grote distributiecentra omvat veel verschillende aspecten. Het proces vindt in vaak in het hart van het gebouw plaats. daar komt veel hard- en software bij kijken, maar ook de gebouwindeling is cruciaal. Hier komt BIM goed van pas.

Aan de hand van een voorbeeldproject, laat ik zie hoe BIM in het logistieke proces toegepast is.

PostNL Depot in BIM door Heembouw Architecten
PostNL Depot in BIM

Voorbeeldproject PostNL

Vanuit de combinatie Heembouw Architecten en Heembouw hebben we voor PostNL een 7-tal nieuwe distributiecentra voor de pakketpost mogen bouwen. In deze centra draait alles om de hoogste efficiëntie.

Je bestelt bijvoorbeeld via internet een pakketje voor thuis. En iedereen kent dit wel, vanavond voor 21.00 uur besteld, morgen bezorgd. Hoe doen ze dat eigenlijk?

Hier komt dus een heel geavanceerd logistiek proces bij kijken. Jouw internetbestelling wordt vanuit een DC met een vrachtwagen gebracht naar 1 van de logistieke centra van PostNL. Hier wordt het pakket uitgeladen en via een sorteermachine wordt bepaald of het pakket al bij het juiste DC is. Alles gaat op basis van postcode/barcodes.

We gaan er even voor het gemak vanuit dat het pakketje in het juiste DC is. Het pakket wordt dan in een kar opgeslagen tot het ca. 07.00 uur is. De sorteerband wordt dan weer aangezet en komen er circa 40 - 50 bestelbusjes aan de speciaal ontwikkelde busjesdocks te staan. Deze busjes vertegenwoordigen een wijk/plaats/regio waar zij de pakketjes bezorgen. De sorteermachine zorgt ervoor dat elk pakketje bij het juiste busje belandt.

Alles in deze panden draait dus om de sorteermachine. Ons gebouw vormt hier de schil omheen. Deze schil moet dus aan specifieke maatvoering voldoen. Het feit dat deze machine dusdanig belangrijk is, zorgt er ook weer voor dat zo’n machine ook 3D ontworpen wordt. En dat is fijn, we hebben deze machine dan ook in ons ontwerp geïntegreerd, zodat alle elementen getoetst kunnen worden aan deze machine.

De gebruikelijke clash sessies (dit is een sessie waarbij de afstemming van de verschillende modellen gebeurt en clashes opgelost worden) gaan dus verder dan alleen de bouwkundige clashes. Er wordt zeker ook gekeken naar de klant specifieke uitgangspunten.

Neem een kijkje in het sorteercentrum van PostNL pakketten

Waarom BIM?

Uiteraard konden we dit ook al in de tijd voordat we BIM hadden. Wat is dan de toegevoegde waarde van BIM?

De allerbelangrijkste hierin is toch echt in basis het hebben van een 3D model. In de bouw zijn wij gewend in ons hoofd een tekening van 2D naar 3D te vertalen. Onze klanten hebben hier al meer moeite mee. Deze vertaalslag gebeurt in ieders eigen hoofd en kan zomaar een ander beeld oproepen. Iedereen kent dat wel, verschillende verwachtingen: “ik dacht dat …. “.

Daarnaast zijn we ondertussen in een digitaal tijdperk beland waarbij de mogelijkheden van de techniek ongekend zijn. En zo ook voor de bouw. Het virtueel door je gebouw kunnen lopen is niet meer weg te denken in deze tijd waarin we leven.

En… we zien allemaal hetzelfde beeld. Er is geen vertaling van 2D naar 3D meer nodig. Er kan direct over de inhoud gesproken worden. Het is ineens duidelijk geworden hoe het gebouw eruit komt te zien en kunnen we visueel maken dat de sorteermachine dus echt past in het gebouw.

Toegevoegde waarde van BIM

Voor elke klant die wij hebben zal er net een ander vraagstuk belangrijk zijn. Ik heb hier een voorbeeld van PostNL genomen, zo hebben wij er nog meer.

De toepassingen van BIM gaan dus wat ons betreft verder dan alleen een goed model te maken voor de bouw, het is echt een integraal onderdeel van een compleet huisvestingsvraagstuk geworden.

Op deze manier creëren wij plekken waar mensen willen zijn.

Lees ook het blog: BIMPraat over BIM bij de aannemer