Deel via LinkedIn

Deel via E-mail

7 juni 2021

Heeft u met uw bedrijf in de groothandel, maak- of foodindustrie behoefte aan een nieuw pand? Bijvoorbeeld omdat uw huurcontract afloopt of omdat uw huidige pand te klein wordt? Dan heeft u vast allerlei vragen. Waar vindt u een goede locatie, hoe kunt u de nieuwbouw het beste financieren, hoe zorgt u dat het nieuwe pand uw bedrijfsprocessen optimaal ondersteunt en mee kan groeien en veranderen met uw bedrijf? Ik spreek veel met bedrijven die voor een dergelijke grote beslissing staan. Met hen bespreek ik altijd 5 vragen om samen het proces en de verschillende opties te verkennen. Ik licht ze hier graag voor u toe.

1. Wat kost een bedrijfspand?

De eerste vraag die u waarschijnlijk bezighoudt is: wat kost een bedrijfspand? Het antwoord op die vraag hangt van allerlei factoren af, zoals de grootte van het pand, de locatie en de wensen en eisen met betrekking tot de uitstraling. We kunnen er bij Heembouw wel globaal iets over zeggen. We realiseerden de afgelopen 10 jaar namelijk zo’n 70 bedrijfspanden en de gemiddelde prijs van die bedrijfspanden kwam uit tussen de € 380 en € 460 per m2 voor panden vanaf 10.000 m2. Mijn collega Robert Dolieslager vertelt hier meer over welke factoren van invloed zijn op de prijs van uw bedrijfspand.

2. Welke financieringsconstructies zijn er?

Qua financieringsconstructies kunt u allereerst kiezen tussen koop en huur. Bij koop financiert u het pand zelf met een hypotheek en eigen middelen. Bij huur zoekt u een belegger die uw pand wil financieren en huurt u het pand vervolgens van die investeerder.

Een combinatie van beide komt ook vaak voor. Bedrijven zoeken dan een investeerder voor het pand (om het pand van te huren) en gebruiken de eigen middelen om de machines voor het productieproces te financieren.

Heeft u hulp nodig bij het maken van uw keuze? Bij het doorrekenen van uw opties en eventueel het vinden van een investeerder voor uw pand? Wij helpen u hier graag bij. Wij hebben een groot netwerk van beleggers en kunnen u in contact brengen met potentiële investeerders. We rekenen ook met u mee om de voor u best passende financieringsconstructie te kiezen.

3. Wat zijn uw wensen met betrekking tot de locatie?

Dan de locatie. Heeft u al een plek in Nederland in gedachten, die voor uw bedrijfspand heel geschikt zou zijn?

Bij de keuze voor de locatie zijn allerlei afwegingen mogelijk. Denk aan de reisafstanden van uw personeel, uw afzetmarkt, de vestigingslocatie van uw toeleveranciers, de afstand tot snelwegen. En natuurlijk speelt ook de ruimte die u nodig heeft een rol. Hoe groot is uw bedrijfspand nu, hoeveel vierkante meters denkt u nodig te hebben, hoe hoog moet het zijn, hoeveel buitenruimte is nodig voor transport en opslag?

Dat klinkt wellicht ingewikkeld om in te schatten, maar daar zijn mooie tools voor. Samen met u kunnen we met behulp van die tools uittekenen hoe uw productieproces eruit ziet en waaraan uw gebouw en de buitenruimte moeten voldoen. Om hoeveel palletopslagplaatsen gaat het bijvoorbeeld? En wat heeft u extra nodig om ruimte over te houden voor groei? Zo krijgt u een goed beeld van de benodigde grootte van de kavel.

Wat wij vervolgens ook met u kunnen doen is die kavel daadwerkelijk vinden. 

Onze database is voorzien van meer dan 125.000.000 m2 aan potentiële vestigingslocaties op greenfields en brownfields. Daarnaast zetten we data-analyses in, om op basis van uw bedrijfsdata de meest geschikte kavel te vinden.

4. Welke uitstraling heeft u in gedachten voor uw pand?

Ook een onderwerp van belang: de uitstraling van uw pand. Wordt het voor u een belangrijk visitekaartje, staat het op een zichtlocatie en ontvangt u er klanten? Of is juist efficiëntie het doel?

Wij hebben boeken vol inspiratie. Neem bijvoorbeeld de distributiecentra die we bouwden voor PostNL. Dat zijn panden waarin het puur om het productieproces draait en het gebouw eromheen echt bijzaak is. Terwijl bij de bouw van de bedrijfspanden voor onder andere LEMO, Bosman Van Zaal, en Textaafoam ook veel aandacht is besteed aan de uitstraling van het pand.

Textaafoam - Voorgevel.jpg (1)
Pand van Textaafoam

Allebei kan en alles er tussenin kan ook. Er is hierin geen goed of fout, maar het is wel belangrijk dat u voor uzelf weet wat ú belangrijk vindt. Al is het alleen maar omdat het ook veel invloed heeft op de kosten.

Bij Heembouw creëren we plekken waar mensen willen zijn. Plekken waar mensen gezond kunnen wonen en werken. Duurzame onderwerpen zoals natuurinclusiviteit, energiebesparing en circulariteit bespreken wij graag als het gaat om uw nieuwbouw. Maar ook hierin zijn gradaties mogelijk. Bij het distributiecentrum Greenpark bijvoorbeeld, is gekozen voor een volledig natuurinclusief bedrijfspand, een vergaande vorm van duurzaam bouwen.

5. Hoe ziet u het proces; hoe wilt u samenwerken?

Traditioneel is het zo dat een architect het ontwerp maakt, waarbij ook een constructeur en andere adviseurs betrokken zijn. Als het ontwerp klaar is wordt er een bouwer bijgehaald die het bedrijfspand bouwt. In de praktijk betekent dat voor u eerst een traject met de architect, dan een traject met de bouwer. Daarbij zijn er altijd ‘strijdpunten’: wat de architect bedenkt kan niet altijd zo gemaakt worden. Of het kan wel, maar het wordt heel duur.

Daarom zijn wij een ontwerpende bouwer: een bouwer met een eigen architectenbureau. Vanaf de start van uw project zitten wij met alle disciplines aan tafel. We volgen elkaar dus niet op in het proces, we werken van begin tot eind samen. Daardoor weten de architecten dat wat zij ontwerpen ook daadwerkelijk gemaakt kan worden en weet de uitvoering precies hoe de architect iets bedacht heeft. Er spelen bovendien geen verschillende bedrijfsbelangen, zodat we efficiënt werken en het proces heel leuk is. U heeft één aanspreekpunt en we hebben continu grip op de planning en het budget. Mijn collega Gerben Boonen schreef er een artikel over dat u hier kunt lezen.

Wat ook helpt: we zijn een familiebedrijf met een sterke, sociale cultuur. We willen het echt samen doen. Met elkaar en met u. Iets moois maken. Een pand dat helemaal past bij uw bedrijf, omdat we ons verdiepen in uw behoeften, uw wensen en eisen, waarbij samenwerking onze kracht is.

Heeft u wel nog vragen of wilt u eens met mij sparren, neem gerust contact met mij op. Ik kom graag bij u langs om kennis te maken en met u mee te denken.

Interessant? Wees sociaal