Op 16 juli hoorden we dat we een van de genomineerde organisaties zijn voor de Beste Werkgevers Award 2014. Dit naar aanleiding van het recent uitgevoerde medewerkersonderzoek. Het is toch altijd spannend wat daar uit komt. Want we hebben een leuke club, we doen het goed en de werksfeer is prettig, en ook wij hebben last van de crisis. Het afgelopen jaar hebben we enkele maatregelen genomen, die best ingrijpend zijn geweest. Spannend dus, maar geen reden om dit onderzoek niet te doen. Want mensen maken de organisatie. Wij vinden het belangrijk te weten hoe onze medewerkers Heembouw als organisatie en het werken voor en bij Heembouw ervaren. In goede en minder goede tijden.

 

Innovatie, het woord waar ik aan denk bij het horen van de naam Daan Roosegaarde. Bekend geworden door zijn optreden bij Zomergasten, waarin zijn inspirerende denkwijze de gesprekken op Twitter deed ontploffen. Samen met Heijmans ontwikkelt hij momenteel de Smart Highway, de slimme snelweg van de toekomst. In Beijing is hij bezig met een kunstwerk dat smog omtovert in diamanten. Deze man gaf op woensdag 11 juni een Masterclass en ik was erbij. Wat ik geleerd heb van deze masterclass wil ik graag met jullie delen! Hoe komt Daan aan zijn ideeën en wat is zijn visie op de toekomst van bouwen?

 

Als er één blog over de dam is…

dinsdag, 01 juli 2014
Geschreven door
Categorie Algemeen

Content marketing is "hot", zeggen we. Dagelijks zijn we op onze afdeling marketing druk bezig met het verzamelen en uitwisselen van content, en we doen onze best onze collega's daarbij te betrekken. Zo vragen we onze commercieel managers, die immers als geen ander weten wat de markt beweegt, ons te voorzien van input voor blogs of om zelf een blog te schrijven over hetgeen onze klanten bezighoudt. Erover praten is echter gemakkelijker dan erover schrijven, dus krijgen we te horen: "geen tijd, geen inspiratie", of "wie zit daar op te wachten?".

 

Wonen in een slim huis! Iets voor jou?

woensdag, 11 juni 2014
Geschreven door
Categorie Algemeen

Maandag 2 juni was Apple's keynote op WWDC 2014 waarin Apple haar aankondigingen deed voor de nieuwe functies in soft- en hardware. De verwachtingen zijn altijd weer hoog gespannen en veel mensen hoopten op een aankondiging van de iPhone6. Deze kwam er niet. Zelf was ik vooral geïnteresseerd in nieuws rondom de AppleTV en werd mijn aandacht getrokken door HomeKit. HomeKit is officieel aangekondigd als nieuwe hub voor huis automatisering, ook wel domotica genoemd. Een interessante ontwikkeling voor onze woningen, ze worden steeds intelligenter, HomeKit brengt nieuwe mogelijkheden. Welke dit zijn lees je hieronder. En laten we direct eens kijken of we hier vanuit Heembouw iets mee kunnen in de woningen die we realiseren.

 

Op een van de mooiste en leukste bedrijfslocaties van de Haagse regio ontwikkelt Heembouw Ontwikkeling Harbour Village. Een veelzijdig project, met 15 kleinschalige bedrijfsruimten. Interesse in het plan is er vanaf dag 1 geweest. Maar conversie naar daadwerkelijke koop blijkt, ook nu de crisis zo zoetjes aan voorbij is, voor ondernemers nog steeds niet eenvoudig. Dat is de reden dat we een samenwerking hebben gezocht met de Rabobank Ypenburg - Rijswijk. Die kent de regio, kent de ondernemers en is bereid en in staat ondernemers die zich hier willen vestigen snel inzicht te geven in de financiële mogelijkheden. En dat werkt.

 

Het marketing vak is de afgelopen 2 jaar sneller veranderd dan in de 50 jaar ervoor. Dit leerde ik tijdens een sessie van PIM (Platform Innovatie in Marketing) over de trends in marketing. Dit feit kwam bij mij binnen en is ergens goed blijven hangen. Zelf ben ik ook pas 2 jaar echt met marketing bezig en ik vind het een prachtvak. De bagage van 50 jaar ervoor heb ik niet, en nu blijkt dat ik die dus ook niet nodig heb. Komt dat even mooi uit, dit geeft mij vertrouwen voor de toekomst.

 

Omdat onze gezondheid alle aandacht verdient...

woensdag, 30 april 2014
Geschreven door
Categorie MVO

Onlangs hebben Heembouw en Hilti Nederland een overeenkomst getekend voor de levering van elektrisch gereedschap voor stofvrij werken. Stofvrij werken voorkomt schade aan de gezondheid door het inademen van respirabel kwartstof. Inmiddels is het voltallige bouwplaatspersoneel van Heembouw voorzien van dit nieuwe gereedschap. Nu is het zaak het gereedschap ook daadwerkelijk te gebruiken. Want hoewel het belang voor de gezondheid buiten kijf staat, zijn oude gewoonten soms lastig uit te bannen. In het hele samenwerkingstraject tot de omruil van het oude gereedschap voor het nieuwe, hebben we samen met Hilti dan ook nadrukkelijk aandacht besteed aan de communicatie met de gebruikers.

 

Samenwerken is hét buzz woord in de bouw. Bij Heembouw doen we dit al jaren, en niet alleen met onze eigen collega's. Juist ook met zoveel mogelijk partijen uit de keten, in een zo vroeg mogelijk stadium van het proces. Met onze leveranciers en natuurlijk met de klant. Onze manier van samenwerken vloeit voort uit de lean-filosofie en zit inmiddels in ons DNA. Hoe we dit doen lees je verderop in dit blog. In de praktijk gaat het nog vaak mis. Daarom hieronder eerst een artikel van Erwin Verweij waarin hij het belang van het managen van verwachtingen pijnlijk duidelijk maakt.


Jip wil een mooie speeltuin

Op een dag komt Jip bij Janneke. Jip wil heel graag een hele mooie speeltuin. Met van alles erin. Janneke kan dit wel maken maar ze wil eerst weten wat er dan allemaal in die speeltuin moet komen. 'Een zwembad, en een glijbaan, en een zandbak en nog veel meer' zegt Jip. Janneke schrijft het allemaal op in een mooi plan. Jip leest het even door en zegt tegen Janneke dat ze het mag gaan maken maar dat hij eerst alles tot in de puntjes wil zien. Janneke gaat aan de slag met heel veel stoepkrijt en laat aan het eind van de week alles zien.

 

In 2011 stond het Plein van de Verenigde Naties in Zoetermeer nog in de top drie van lelijkste plekken in Nederland (Verkiezing gehouden door het VPRO-programma 'De Slag om Nederland'). Inmiddels heeft het plein een bijzondere metamorfose ondergaan. Twee beeldbepalende panden op het plein, stammend uit de jaren negentig van de vorige eeuw, zijn getransformeerd tot één modern, duurzaam en volledig voor Het Nieuwe Werken ingericht kantoorgebouw. Op de voet gevolgd door de herinrichting van de openbare ruimte van het plein door de gemeente Zoetermeer. Gezamenlijk vormde dit een prachtige invulling van de door Dunea in 2012 geformuleerde wens: 'Wij willen van drie naar één centraal gelegen huurlocatie, ingericht voor Het Nieuwe Werken.'

 

Big BIM - hoe ver zijn we ermee?

woensdag, 02 april 2014
Geschreven door
Categorie BIM

Het afgelopen jaar hebben we in onze ontwikkelingen met BIM weer een stap gemaakt in het kader van Big BIM. Wat bedoelen we ook alweer met Big BIM?
Onder Big BIM verstaan we de samenwerking met meer dan 1 externe partij, waarbij de modellen ook daadwerkelijk door de externe partijen gemaakt worden.


Wat heeft 2013 ons gebracht?

Wij hebben in 2013 de volgende stappen gemaakt, verder in ons BIM proces. Allereerst hebben we een software pakket aangeschaft, waarmee we onder andere clashdetecties kunnen uitvoeren op basis van IFC modellen. Dit is een neutraal en open bestandsformaat voor het uitwisselen van bouwinformatie. Dit maakt het mogelijk dat elke externe partij zijn eigen pakketkeuze kan gebruiken. We hebben een BIM protocol ontwikkeld, waarin we de specifieke projectafspraken borgen. Afhankelijk van de hoeveelheid partijen die aan een project meewerken, verschillen de demarcaties. Met een pilotproject hebben we dit in de praktijk gebracht.

 

Ben je als ondernemer op zoek naar een locatie, dan kan je natuurlijk op funda kijken of een makelaar bellen. Dat geeft echter maar een beperkt overzicht van de beschikbare locaties. Funda laat alleen bestaand vastgoed zien en ook een makelaar heeft vooral bestaand vastgoed in portefeuille. Voor een totaalbeeld van beschikbare locaties, nieuw of te herontwikkelen, heeft Heembouw de gronddatabank. Meer dan 10 jaar geleden zijn we gestart met het vullen van deze databank, vanuit de gedachte dat een bouwproject start met het bieden van een goede locatie.

 

Er gebeurt van alles in de Tuinstadwijk in Leiden. We zijn hier bezig met een grootschalige renovatie in opdracht van Woningbouwvereniging De Sleutels. Er is herrie, veel verkeer, overlast voor bewoners en omwonenden. Veel klachten zijn er niet. Een deel van de wijk is al gereed en laat zien wat voor moois de rest van de wijk te wachten staat. Een frisse look met een historisch tintje.

Wat mooi is om te ervaren is dat bewoners en omwonenden trots zijn op het resultaat van de renovatie. Als er dan omwonenden zijn die hier iets over op twitter zetten worden we bij Heembouw natuurlijk helemaal blij. Zo verscheen op 8 januari onderstaand bericht van Barbara op twitter.

 

Aangezien Heembouw dit jaar haar 75 jarig jubileum viert en al 10 jaar met lean aan de slag is, leek het me aardig u mee te nemen terug in de tijd. Want inspiratiebron Toyota is al zo lang met lean bezig als Heembouw oud is. En ook Toyota liet zich inspireren, zoals door Henry Ford en Edward Deming.

Henry Ford (1863-1947) was een zeer vooruitstrevend denker. Wanneer je met een lean bril zijn boek Today and Tomorrow uit 1926 leest, dan kom je het ene lean principe na het andere tegen. Zo ziet hij werknemers als een belangrijke kennisbron, de bron om goed werk te leveren, waardoor producten beter én goedkoper kunnen worden. Daarbij vormen visueel management en 5S werkplekorganisatie de basis voor goede werkomstandigheden. En een goed product begint bij de ontwerpfase, het zogenoemde 'front-loading'. Hierbij enkele aansprekende paragrafen.

 

Blog op BouwKennisBlog over wearables in de bouw

woensdag, 05 maart 2014
Geschreven door
Categorie Algemeen

2014 wordt het jaar van de wearables, een ontwikkeling waar veel grote merken als Google, Apple, Nike en Samsung momenteel bovenop zitten. Wearables zijn draagbare elektronische apparaten die jou het leven makkelijker maken door het verschaffen van data en daarmee inzicht. De apparaten die momenteel op de markt te verkrijgen zijn richten zich vooral op e-health, de fitbit is hier een mooi voorbeeld van. Omdat deze technologie zich razendsnel ontwikkeld leek het mij tijd om eens na te denken over toepassingen van wearables in de bouw.

 

Foto: Rolf Verdel en Joris Gerritsen (rechts)

Bij het project Harbour Village in de Plaspoelpolder worden de toekomstige kopers nadrukkelijk betrokken. De Plaspoelpolder is een al wat ouder bedrijventerrein op de scheidslijn tussen de gemeenten Rijswijk en Den Haag. Een terrein zoals er zoveel zijn in ons land, met gedateerde panden en achterstallig onderhoud. Maar ook een terrein waar nieuwe initiatieven worden genomen om het gebied een kwaliteitsimpuls te geven.

 

Een tevreden klant is niet genoeg

dinsdag, 18 februari 2014
Geschreven door

Het creëren van klantwaarde en elimineren van verspillingen zijn de pijlers onder Lean Bouwen. Het werken volgens de Lean-filosofie en toepassen van de Lean-instrumenten dienen uiteindelijk maar 1 doel: het waarmaken of beter nog, het overtreffen van de verwachtingen van de klant.
Al jarenlang voeren wij bij Heembouw klanttevredenheidsonderzoeken uit; niet alleen omdat ISO dat vraagt, maar omdat we echt willen weten hoe onze dienstverlening wordt ervaren. Met een gemiddeld klantcijfer van 7.8, waren we best tevreden.

 

Passie en bevlogenheid! Niet alleen op Valentijnsdag

vrijdag, 14 februari 2014
Geschreven door
Categorie Algemeen

Passie, een mooi onderwerp voor deze Valentijnsdag. Afgelopen vrijdag was ik bij de boekpresentatie van het nieuwste boek van Yvonne 't Hart: Passie als verdienmodel. Vanuit de overtuiging dat mensen die hun werk met passie en plezier doen een aanwinst zijn voor een bedrijf, beschrijft Yvonne in dit boek hoe belangrijk passie in je werk is, en hoe leidinggevenden dit kunnen herkennen en stimuleren.

Alweer een tijd geleden ben ik door Yvonne geïnterviewd voor dit boek. Een beroepspraatje bij de Rotary, waarin mijn passie voor het vak en Heembouw blijkbaar duidelijk naar voren kwamen, was de aanleiding. Iets wat ik overigens bij mijn collega's ook duidelijk terugzie en wat ook zo wordt herkend bij de mensen met wie we samenwerken.

 

Wat wil de woonconsument? Kiezen!

woensdag, 05 februari 2014
Geschreven door
Categorie Algemeen

Komend voorjaar starten we met de bouw van de eerste fase van woningbouwproject De Oevers van Roelofarendsveen. Dat is conform de planning die we voor ogen hadden toen we in september 2012 van start gingen met de ontwikkeling. Opmerkelijk in een tijd waarin woningbouwprojecten vaak op de lange(re) baan worden geschoven. Vooral de keuzemogelijkheden die we bieden spreken aan. De consument is aan zet en bepaalt in grote lijnen hoe zijn woning eruit gaat zien; niet wij als projectontwikkelaars.

 

Dit artikel verscheen in eerder in Topics Magazine 02, uitgegeven door Rexel Nederland

Op het kantoor van Heembouw in Berkel en Rodenrijs heerst een serene sfeer. Hier wordt serieus gewerkt, dat zie je meteen. De werkruimte is licht, transparant en functioneel; een inrichting die helemaal past bij de lean-filosofie die het bouwbedrijf al bijna tien jaar omarmt.

Heembouw werkt sinds jaar en dag met het kwaliteitssysteem ISO 9001. "Toen we tien jaar ISO gecertificeerd waren, beseften we dat de ISO-norm ons te weinig inspireerde", vertelt Stefan van der Zwet, directeur van de Rotterdamse vestiging van het bouwbedrijf. "Dus gingen we op zoek naar een andere manier om de kwaliteit van ons werk naar een hoger plan te tillen."

 

Social media: ook in B2B gewoon een kwestie van doen

donderdag, 23 januari 2014
Geschreven door
Categorie Algemeen

Vaak zien mensen als een berg op tegen het organiseren van social media binnen hun bedrijf. Waanbeelden van stapels papier met uitgebreide strategieën, marktonderzoek en doelgroepbepaling schieten voorbij. Nog niet te spreken over de afstemming met directie. Eindeloos vergaderen over wat wel en wat niet naar buiten mag en hoe we ons moeten gedragen. Niet nodig wat mij betreft. Begin gewoon, just do it! Door het te doen leer je het snelst en voor je het weet doe je mee en boek je de eerste resultaten. Hoe doen we dit bij Heembouw en wat levert het op, dat lees je in dit blog.

In 2011 zijn wij begonnen met ons social media avontuur. Om ons heen zagen we steeds meer relaties iets doen met social media en er werd ook over ons gepraat. Het moment voor ons om aan de slag te gaan. Na een breed onderzoek naar de beschikbare netwerken en de mogelijkheden zijn we gestart met de focus op twitter en LinkedIn. LinkedIn omdat veel van onze commerciële mensen hierop al aanwezig was en twitter omdat dit een heel toegankelijk netwerk is waar je makkelijk kunt meepraten.

 
Pagina 1 van 4